Wednesday, October 10, 2012

Ade aku kisah!!!..kau hadee?...no no no...Bab Ni Memang Kene Kisah Sangat2...

Assalamualaikum & Selamat Hari Rabu..

Sekarang fenomena Ustaz Azhar Idrus,(UAI) penceramah bebas yang memang dah jadi idola anak muda stat dengan video ceramah kat masjid2,surau2 yang mengadakan majlis ilmu sampaila kat dalam U tube dan cd pun orang akan cari...ape yang best sangat ngan ustaz ni sampai name2 ustaz lain agak tenggelam?pendapat aku kalu pasal ilmu agama ni insyaAllah ramai ustaz lain yang mampu mengajarkannye TAPI setiap penceramah mempunyai daya tarikan masing2...tidak semua yang mampu menarik perhatian pendengar untuk mendengar dan memahami...kalu setakat mendengar tapi tak paham tu memang ramai..terutamanye kalu time khutbah jumaat ramai yang mendengar..tp aku gerenti ramai yang tak paham...tu pasal ade yang terlentok,terhangguk2 sambil pejam mate...pendapat aku lah..beberape faktor yang mempengaruhi daya tarikan untuk mendengar dan memahami tu adalah sebab

  1. Penyampaian khatib yang kurang memuaskan (kadang2 lontaran suara mendatar jek...ade jgk yang cam tak bersemangat)
  2.  Tapi ade jgk yang khatibnye sangat baik (lontaran suara mengikut suasana) tapi topik plak yang tak berapa menarik..yang dah biasa dengar...(memang fungsi khutbah tu untuk mengingatkan kite manusia yang selalu lupe tapi selitkan topik tersebut dengan info2 yang lagi segar)
  3. 'Sound system' plok kejap ok kejap tak..

So, tulah pendapat aku..ni bukan ntuk khutbah jumaat jek..ntuk kuliah2,ceramah2 pun termasuk jugak.Itu yang menyebabkan orang yang nak mendengar jadi tak berminat nak pegi ceramah,kuliah agama...ade yang cakap bosan dan sebagainye...sedangkan kite tau yang majlis ilmu cam ni la yang sangat2 dituntut dan digalakkan...jadi berbalik kepada kes Ustaz Azhar ni...suasana yang dulunye orang acuh tak acuh jek kalu ade ceramah agama dah bertukar jadi sangat prihatin...rase nak pegi tu sangat tinggi sebab orang nak dengar ape yang nak beliau sampaikan..jadi sekarang...sebab pe org nak sangat pegi dengar ceramah beliau....?...sebab ade 'DAYA TARIKAN' tersendiri...ngan info2 yang segar dengan susasana sekarang tapi masih mengaitkan dengan info2 yang bese kite dengar...dengan diselitkan lawak yang penuh maksud...dan cara penyampaian...setel pasal ceramah...sekarang kat fesbuk plok byk org dok share gmbo petikan2 ceramah ustaz yang secara tak langsung boleh berdakwah secara tak formal...tapi ade jugak yang bukan petikan daripada ceramah ustaz sengaja diadakan tapi bagi aku tak salah selagi info tu tak jauh tersasar cume kene mintak kebenaran ustaz dulu la kalu nak gune name die..hehe...

Cume yang aku rase terkejut kalu dlu budak2 muda remaja susah dan tak terbukak hati nak dengar ceramah agama,sekarang alhamdulillah siap ade yang donlod kat U tube lagi...jadi kat sini aku pun nak kongsi sikit ape yang aku amik kat fesbuk...


Bile aku terbace ni aku pun rase cam kene kat diri aku jugak la..hehe..dok sebok pasal player2 EPL lah,messi,ronaldo bla..bla..bla...sampai ape2 pasal Nabi Muhammad S.A.W kite tau ciput je..sekadar name baginda dan ahli keluarga...bab2 lain doh senyap tak tau..jadi kat bawah ni aku share skit info untuk kite stadi dan paham...meh stadi same2...

Ade banyak lagi yang perlu kite tahu..jadi same2 lah kite ingat sape diri kite ni dan siape sebenarnye yang kite perlu amik tau dulu sebelum amik tau pasal player bola..hehe..

*...Pasal Ustaz Azhar tu tadi adelah pendapat peribadi aku..takut kalu ade yang tak puas hati pasal aku puji UAI lebih2...hehe..sebenarnye hanye nak bagi contoh...ramai je ustaz2 yang boleh tarik audience masing2..