Monday, April 18, 2011

Travel : Gua Tempurung

Klu boleh aku nak round 1 Malaysia (tp sayangnye bajet xde lg..hoho)..Jd aku berkesempatan ntuk jalan2 area Negeri Perak.Sempat jgk la aku singgah kat area Gopeng.Mule ingt nak wat aktiviti water rafting kat My Gopeng Resort-Sg.Kampar..Tp sygnye xcukup bajet...pakej sorang dekat Rm 300..hoho...so backup plan g la meneroka di Gua Tempurung..dlm 5km dari Pekan Gopeng....17km dari bandar Ipoh...Sampai je kat gua ni mmg truja...cume time tu mmg x plan...so kelengkapan cam kasut getah n torchlight sume xde...terpakse la g bli kat kdai berhampiran....



B4 tu g la cek dlu pakej expedisi yg ditawarkan....so kat sini ade 4 pakej yg ditawarkan...aku time tu pilih pakej yg ke 4 pasal pakej yg 1 hngga 3 tu xbest sgt...jalan2 dlm gua ikut laluan konkrit yg disediakan n mase perjalanan hanye dlm sejam....ntuk pakej yg ke-4 ni yg paling jauh...lebih kurang 4 jam pasal time tu aku stat masuk gua dlm kol 10 pagi.....kuarnye dlm kol 2.30 ptg...tp mmg serius best pasal 30 minit pertame mmg jalan ikut laluan konkrit...selepas tu bermula lah laluan2 sukar....kne memanjat bukit...mggelungsur turun bukit tanpa tali.....merangkak dalam air...mmg basah kuyup n yang pastinye bateri torchlight aku memang abis...xukup bateri....sampai lengan aku calar luke kene batu,kaki terseliuh pasal salah landing time pas mnggelungsur turun dari tebing dalam gelap...kpale terhantuk batu time merangkak dalam air..fuh....tp dalam ati mmg puas...bayaran ntuk pakej 4 hanye RM22...so berbaloi la.....n ntuk pakej ke-4 ni minimum diperlukan 8 orang..kurang drpd 8 mmg xkan jalan..so b4 masuk tu mmg kene kumpul kat luar...kire bpe ramai yg nak join...xle nak snap pic lebih2 pasal kamera hp berbungkus dlm plastik takut kne air....n klu amik gmbar dlm gua kompem x clear pasal gelap sgt...pakai flash pun xjd...maklumla...kamera hp jek..hehe..






*...Klu ade mse ingt nak dtg semule......
*...Esoknye g keje tgn calar-balar..muke letih...jalan hincut2...haha